Pin It
Jak schudnąć- przegląd skutecznych ćwiczeń odchudzających, zdrowie

Znane i mniej znane superfoods -wady i zalety😏

Znane i mniej znane superfoods -wady i zalety😏

SUPERFOODS  to naturalne, organiczne, nieprzetworzone i starannie wyselekcjonowane produkty spożywcze pochodzące z ziaren, roślin, glonów, nasion, jagód, owoców, warzyw, itp. Są one wolne od pestycydów, substancji chemicznych, barwników, aromatów, konserwantów i innych syntetycznych dodatków.

Superfoods czyli superżywność o wysokiej wartości odżywczej. Znanymi superproduktami są: nasiona goji, nasiona acai, zielony jęczmień,komosa ryżowa,amarantus. Typowo polskie superfoods  to np. jarmuż, czosnek, cebula, jagody.

O polskich superfoods pisaliśmy tutaj :

zdrowe jedzenie polskie
Meditations / Pixabay

1. Czosnek

Naturalny antybiotyk, jeden z najważniejszych leków stosowanych w medycynie ludowej. Stanowi naturalny antybiotyk, który zwalcza bakterie, wirusy i grzyby. Przyprawa ta ponadto reguluje ciśnienie krwi, wzmacnia serce, działa antyoksydacyjnie i antynowotworowo. Zupełnie, jak japońskie grzyby shiitake! Oczywiście – najwięcej wartości ma czosnek spożywany na surowo.

Czosnek – skutki uboczne: powinny zrezygnować z niego matki karmiące, nie podaje się go również dzieciom do 1 roku życia. U nielicznych osób może wywoływać alergie, migreny czy stany zapalne skóry. Czasami może dochodzić do niepożądanych interakcji czosnku z niektórymi lekami. Osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe powinny uważać ze stosowaniem tej rośliny, gdyż może ona nasilać ich działanie. Może także wywoływać nieprzyjemne dolegliwości żołądkowo – jelitowe, szczególnie u osób cierpiących na schorzenia żołądka. Przedawkowanie czosnku (permanentne spożywanie zbyt dużych jego ilości) w skrajnych przypadkach prowadzi do uszkodzenia wątroby.

2. Żurawina

Żurawina stanowi nieocenione źródło witaminy C i zawiera niemal takie same składniki odżywcze, jak jagody goji . Co więcej, działa oczyszczająco na drogi moczowe, ma właściwości antybakteryjne i wzmacnia odporność organizmu. Działa  antynowotworowo. Umieszczenie żurawiny w diecie reguluje również poziom cukru we krwi i chroni serce. Nadmierne spożywanie  żurawiny może powodować biegunkę i bóle brzucha . Spożywamy w ilości większej niż 1 litr dziennie przez dłuższy okres czasu , sok żurawinowy może być przyczyną  powstawania kamieni nerkowych

2. Miód

Dobry miód pomaga właściwie na wszystko – wzmacnia odporność, serce, odtruwa organizm, wspomaga pracę układu oddechowego, łagodzi stany zapalne, zmniejsza chrypkę, pomaga leczyć przeziębienie. Stanowi zdrowy zamiennik cukru. W nielicznych przypadkach miody wywołują także reakcje alergiczne.

3. Aronia

Aronia zawiera dużo witaminy C, dobrze wpływa na układ moczowy, podnosi odporność organizmu, opóźnia procesy starzenia, obniża poziom "złego" cholesterolu we krwi, a także chroni przed nowotworami, w tym przed rakiem piersi. Sok z aronii dzięki swym właściwościom prozdrowotnym, polecany jest praktycznie każdemu. Jednak w przypadku choroby wrzodowej, nadkwasoty, stanów zapalnych żołądka i dwunastnicy należy go unikać.

4. Kapusta kiszona

Prawdziwy skarb na polskich stołach. Kiszona kapusta jest tania, ogólnodostępna i bardzo zdrowa. Działa jak naturalny probiotyk, chroni przed przeziębieniami i chorobami bakteryjnymi, zwiększa witalność, podnosi odporność, oczyszcza organizm z toksyn, przyspiesza trawienie, a także ułatwia odchudzanie. Jedynym skutkiem ubocznym mogą być wzdęcia i biegunka  dlatego po spożyciu kapusty zalecamy zostać w domu:)

5. Burak

Chroni przed anemią, reguluje ciśnienie krwi, ma dobry wpływ na tarczycę, wzmacnia kości i stawy, podnosi odporność organizmu, uzupełnia niedobory witamin, a także chroni przed nowotworami.

Siemię lniane jest nie tylko tańsze od szałwii hiszpańskiej, lecz także zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega 3 i przeciwutleniaczy niż jej zagraniczna odpowiedniczka. Znajdziemy w nim ponadto błonnik, witaminę E, cynk, wapń i lecytynę.  Wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, obniża ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, wspiera pracę układu nerwowego, a także usprawnia proces spalania tłuszczu. Wprowadzenie siemienia do diety regeneruje również błonę śluzową układu pokarmowego. Nasiona lnu, po zmieleniu, doskonale sprawdzają się jako dodatek do koktajli owocowo-warzywnych, sałatek, zup i jogurtów.

7. Ogórki kiszone

Ogórki kiszone  są źródłem między innymi witaminy C i witamin z grupy B, które regulują metabolizm i ułatwiają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Zawierają także prowitaminę A oraz witaminy K, E, PP, wapń, potas i magnez. Zwiększają odporność na infekcje, usprawniają pracę układu nerwowego, zwiększają przyswajalność żelaza w organizmie, a co za tym idzie pomagają w walce z anemią. Kiszonki oczyszczają organizm z toksyn, dzięki czemu wszelkie witaminy i minerały są lepiej przyswajalne.

8. Sok z brzozy

Sok z brzozy jest bogatym źródłem witamin i mikroelementów. Zawiera magnez, fosfor, potas, wapń, żelazo, miedź, witaminę C, witaminy z grupy B, sole mineralne, kwasy organiczne (jabłkowy i cytrynowy) i aminokwasy. Wspomaga pracę nerek, przez co ułatwia usuwanie złogów z przewodu moczowego i zapobiega tworzeniu się kamieni. Wzmacnia układ odpornościowy, reguluje również przemianę materii, pomaga oczyścić organizm z toksyn. Oczyszcza wątrobę, neutralizując substancje toksyczne. Działa dodatnio na skórę, poprawiając jej ukrwienie i elastyczność. Nie poleca się go w dużych ilościach dzieciom,ponieważ zawiera pochodne kwasu salicylowego czyli w dużym skrócie „naturalnej aspiryny”.

9.Dynia

To warzywo zawiera mnóstwo składników wzmacniających odporność i działających antynowotworowo, powinno się więc jak najczęściej pojawiać w jesienno-zimowym jadłospisie. Szklanka dyniowego purée dostarcza 10 mg witaminy C i pokrywa siedmiokrotnie  zapotrzebowanie na witaminę A. Ma sporo błonnika  i karotenoidów, chroniących przed chorobami serca, nowotworami i chorobami oczu. Zawiera też magnez, wapń i potas. Pestki dyni są bogate w cynk – w garści (16 g) zawierają go 2,5 mg. Dostarczają też fitosteroli, które ograniczają wchłanianie cholesterolu z pożywienia.

Superfoods ze Świata

superfood na zdrowie
congerdesign / Pixabay

1.Jagody Goji

Nazywane są najzdrowszymi owocami na świecie.Jagody goji uznawane są za bombę antyoksydantów, dzięki którym możemy wzmocnić odporność, poprawić pracę mózgu, ochronić się przed chorobami serca i nowotworami oraz wydłużyć życie. Okazuje się jednak, że trzeba wypić 13 porcji soku z jagód goji, żeby dostarczyć organizmowi tylu antyoksydantów, ile znajduje się w jednym jabłku🍎

2. Komosa ryżowa

Hit wśród zdrowej żywności.Pochodzące z Ameryki Południowej zboże zawiera 18% białka więcej niż inne zboża. Komosa ryżowa (quinoa) nadaje się dla osób na diecie bezglutenowej, ma niski indeks glikemiczny i jest bogata w aminokwasy, które są budulcem mięśni i tkanek. Chociaż komosa ryżowa zdobyła serca i żołądki miłośników zdrowego odżywiania, super zboże ma też swoje wady. W komosie znajdują się saponiny oraz lektyny, które mogą wywoływać podrażnienia w układzie pokarmowym. Komosa jest też bogata w błonnik i substancję ułatwiającą odchudzanie- ale jej nadmiar powoduje wzdęcia.

3.Matcha

To zielona herbata w proszku, która jest podobno najzdrowsza ze wszystkich gatunków zielonych herbat. Tak przekonują naukowcy, którzy od wielu lat badają właściwości lecznicze matchy. Jak przekonują badacze, jedna filiżanka herbaty matcha ma równowartość odżywczą 10 filiżanek zwykłej zielonej herbaty i jest od niej 137 razy bogatsza w antyoksydanty. Jedna filiżanka tej japońskiej herbaty dostarcza niemalże tę samą ilość kofeiny co jedna filiżanka kawy. Matcha, w przeciwieństwie do małej czarnej, dodaje energii stopniowo i pozwala uniknąć nagłego spadku siły. Jest to także sposób na odchudzanie. Wszytko za sprawą zawartości związku o nazwie EGCG który wpływa na poprawę metabolizmu. Nadmierne spożycie niewątpliwie może wpłynąć np. na problemy z zasypianiem czy rozdrażnienie. Wg EFSA spożycie powyżej 5 filiżanek zielonej herbaty może prowadzić do rozdrażnienia, bezsenności i palpitacji serca. Co do herbaty matcha, mało jest danych określających bezpieczny poziom.

3.Moringa

Moringa jest drzewem rosnącym u podnóży Himalajów. Nazywana jest cudownym drzewem, ponieważ zawiera zdecydowanie więcej witamin i składników mineralnych nich większość znanej nam żywności. Według danych ma w sobie 7 razy więcej witaminy C niż pomarańcze oraz 4-krotonie więcej witaminy A niż uważane za jej świetne źródło marchewka, 16 razy więcej wapnia niż w mleku,  czy też 25 razy więcej żelaza niż w szpinaku. Ponadto, drzewo Moringa posiada w swoim składzie wiele ważnych aminokwasów, 26 substancji które hamują procesy zapalne w organizmie oraz aż 46 antyoksydantów.  Regularne spożywanie tej rośliny pozwala zapobiec astmie oskrzelowej, niedokrwistości, uszkodzeniu nerek, a ponadto wzmacnia odporność, obniża ciśnienie krwi oraz poprawia proces przemian metabolicznych.

Moringa wspiera prawidłowe funkcjonowanie wątroby, likwiduje zaburzenia trawienia oraz wspiera leczenie błony śluzowej żołądka. Natomiast zawarty chlorofil usuwa toksyny z organizmu.  Suszone liście Moringa to proszek o silnych właściwościach i działaniu, więc wskazane jest jego stopniowe spożywanie, zaczynając od małych dawek i zwiększając je w razie potrzeby. Osoby chore na poważne schorzenia najlepiej, aby skonsultowały się z lekarzem w kwestii zażywania i dawkowania proszku. Przeciwwskazany jest on kobietom w ciąży, ponieważ może powodować skurcze macicy. Kora drzewa Moringa ma działanie poronne.

 

4.Nasiona Sacha Inchi

Wykazują świetne właściwości zdrowotne dla układu sercowo-naczyniowego, a także wykorzystuje się je do pielęgnacji skóry i włosów. Coraz częściej wymienia się je także w kontekście odchudzania, poprawy nastroju i obniżania poziomu cholesterolu. Są silnym środkiem przeciwzapalnym. Nasiona Sacha Inchi są doskonałym źródłem tryptofanu – białka, które wspomaga mózg w wytwarzaniu większej ilości serotoniny, zapewniającej dobre samopoczucie i leczenie bezsenności.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com