Jak być szczupłym, Jak schudnąć- przegląd skutecznych ćwiczeń odchudzających, Odchudzanie- najlepsze sposoby, Poprawa metabolizmu - jak przyspieszyć trawienie., Vademecum 40+. Jak schudnąć po czterdziestce, dieta zgodna z wiekiem, zgrabna figura

Tabata – skuteczny trening interwałowy

Tabata to czterominutowy trening interwałowy o bardzo wysokiej intensywności.

Tabata- skuteczny trening interwałowy
Tabata- skuteczny trening interwałowy

Podczas tego krótkiego czasu naprzemiennie ćwiczymy przez 20 sekund na 100 proc. swoich możliwości, a przez następne 10 odpoczywamy. 8 takich rund tabaty daje właśnie cztery minuty treningu. Wydaje ci się, że to mało? Spróbuj trenować tabatę, a potem wróć tutaj.

 

 Tabata - skuteczność

Skuteczność to chyba podstawowy powód, dla którego warto cokolwiek zaczynać. Jeżeli rezultaty zaspokajają nasze oczekiwania, to wiemy, że warto ruszać się z kanapy. W przypadku tabaty skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi. Trening ten opracował japoński naukowiec, dr Izumi Tabata. Stąd też nazwa. Wykonał on szereg działań, które miały sprawdzić, czy rzeczywiście warto tak ćwiczyć. Porównał wyniki dwóch grup. Jedna z nich przez 6 tygodni, 5 razy w tygodniu ćwiczyła tabatę. Druga – w tym samym czasie wykonywała godzinne ćwiczenia aerobowe. Po zakończeniu tego okresu uczestnicy ćwiczący tabatę poprawili swoją wydolność tlenową i beztlenową w większym stopniu niż koledzy z grupy kontrolnej. I to w znaczącym stopniu.

Tabata - oszczędność czasu

Tabata to 4 minuty plus rozgrzewka i rozciąganie. Mimo wszystko to dalej mało. Zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę efekty, które możemy w tym czasie osiągnąć. Dla osób, które podejmują się wielu obowiązków zawodowych i rodzinnych, a jednocześnie chcą zadbać o swoją kondycję, trening tabaty to zdecydowana korzyść.

Tabata - spalanie tkanki tłuszczowej

Tabata trwa tylko 4 minuty. W tym czasie organizm czerpie energię z glikogenu mięśniowego, tkanki tłuszczowej i aminokwasów. Co ważne – w przeciwieństwie do zwykłych aerobów – podczas tabaty tłuszcz spalany jest nie tylko w czasie ćwiczeń, lecz także po ukończeniu całej sesji. Tracimy go w przybliżeniu przez następne 24 godziny. Mamy tu do czynienia z powysiłkową konsumpcją tlenu ze względu na zwiększony dług tlenowy. Możemy spotkać się również z wyrażeniami "afterburn" czy "EPOC".

Tabata - urozmaicenie codzienności

Jeśli już długo ćwiczysz i potrzebujesz urozmaicenia lub poszukujesz nowych wyzwań, tabata jest dla ciebie. Pozwala zmobilizować organizm w nieco inny sposób. Poza tym do zorganizowania całego treningu tabaty potrzebne jest trochę przestrzeni i odpowiedni strój. Nie musimy używać maszyn, wystarczy tylko ciężar naszego ciała. W miarę upływu czasu będziemy wykonywać więcej powtórzeń w treningu tabaty z większą energią w tym samym czasie.

Tabata - wyzwanie dla ambitnych

Tabata to wyzwanie, a wyzwania są dla ambitnych. Masz przy tym gotową informację zwrotną, w jakiej kondycji jest twoje ciało. Możesz czuć się wyczerpany. Niektórym po treningu tabaty chce się nawet wymiotować. To w końcu 100 proc. twoich możliwości. Dlatego też, zwłaszcza w przypadku braku doświadczenia, warto ćwiczyć tabatę pod okiem innej osoby. Tym bardziej, że trening nie jest polecany osobom starszym czy borykającym się ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Natomiast początkujący mogą odczuwać zmęczenie wyjątkowo dotkliwie. Dlatego też niezwykle istotna w treningu tabaty staje się motywacja. Jeśli jednak się nie poddasz i postawisz na regularność, możesz liczyć na widoczne postępy oraz wzmocnienie organizmu i ładniejszą sylwetkę.

 

Źródło: Tabata - zalety, trening, skuteczność | abcZdrowie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *