Suplementy na odchudzanie - czy warto je stosować?

Suplementy na odchudzanie – czy warto je stosować?

Suplementy na odchudzanie - czy warto je stosować?

Suplementy na odchudzanie to jedne z najpopularniejszych produktów.

Panuje przekonanie że dzięki nim schudniemy łatwo i szybko.  Które z nich są bezpieczne dla zdrowia? Na które warto uważać? Czy naprawdę działają? Jakie składniki powinny zawierać, aby zadziałały?

Jakie suplementy są bezpieczne dla organizmu?

Wszystko zależy od składników tych suplementów - jeżeli są one legalne, zatwierdzone przez EFSA i inne jednostki zajmujące się bezpieczeństwem żywieniowo - farmaceutycznym oraz przyjmowane zgodnie z zaleceniami będę one bezpieczne. Niestety 'na czarnym rynku' dostępne są również przeróżne niebezpieczne specyfiki - takie jak pochodne amfetaminy czy jaja tasiemców. One są zdecydowanie niebezpieczne.

Suplementy to nie wszystko

Żeby schudnąć nie wystarczy jedynie przyjmowanie suplementów. Zazwyczaj producent podaje dodatkowe zalecenia - produkty zawierające L-karnitynę będą np. skuteczne przy zwiększonym wysiłku fizycznym. Wszystkie te produkty mają za zadanie ułatwić nam proces odchudzania, przyspieszyć go. Zdrowo jest chudnąć 0,5-1 kg tygodniowo.

Uważaj na środki przeczyszczające, za dużo kofeiny i błonnika

Środki przeczyszczające rozleniwiają naturalne mechanizmy działania naszych jelit, dlatego należy robić przerwy w ich stosowaniu. Przekraczanie dawek produktów z kofeiną może skutkować wysokim ciśnieniem i rozdrażnieniem. Nadmierne (niefizjologiczne) dawki błonnika mogą zmniejszać wchłanianie niektórych pierwiastków. Nawet multiwitamina w nadmiarze może być szkodliwa. Jeżeli będziemy jednak stosowali suplementy z rozwagą i zgodnie z zaleceniami producenta nic nam nie grozi.

Sprawdź, jakie składniki powinny zawierać suplementy:

Zielona Herbata

Ma wiele korzyści, w tym pomoc w utracie zbędnych kilogramów. Pomaga w zapobieganiu wielu chorób (chorób krążenia czy nowotworów). Głównym składnikiem odpowiedzialnym za większość tych korzyści są flawonoidy -EGCG (galusan epigallokatechiny). Ma on właściwości przeciwutleniające, które mają pozytywny wpływ na korzyści zdrowotne.

Katechiny zawarte z zielonej herbacie w połączeniu z inuliną mogą mieć korzystne efekty na masę ciała i skład ciała u osób z nadwagą przy stosowaniu przynajmniej przez 3 tygodnie.

Badano wpływ zielonej herbaty, dawki dostarczającej 856 mg EGCG u osób z otyłością i cukrzycą. Zaobserwowano większą redukcję obwodu w pasie w porównaniu do grupy kontrolnej.

Dawka: 1 filiżanka zielonej herbaty (2g zaparzonej herbaty) zawiera 70-160mg EGCG, picie 2-3 filiżanek herbaty dziennie pomoże utrzymać dobry metabolizm.

Suplementy na odchudzanie - czy warto je stosować?
Suplementy na odchudzanie - czy warto je stosować?

Zielona kawa

Ziarna zielonej kawy zawierają kwasy chlorogenowe. Polifenole w zielonej kawie korzystnie wpływają na utratę wagi, zmniejszając wchłanianie węglowodanów, cukrów i tłuszczy. Zielona kawa pomaga schudnąć, ale również utrzymać uzyskane rezultaty.

Dawka: Z badań wynika, że optymalna dawka ekstraktu zielonej kawy to 350-400mg, 30 minut przed posiłkiem 3 razy dziennie. Przy niższej dawce lub przy rzadszym stosowaniu nadal będzie skuteczny, lecz będzie miał mniejsze efekty utraty masy ciała.

L-karnityna

Badania przedstawiają, że L-karnityna bierze udział w stymulacji przemian metabolicznych kwasów tłuszczowych, zwiększając ich wykorzystanie jako energię w 70%. Hamuje powstawanie tkanki tłuszczowej poprzez spalanie kwasów tłuszczowych, zmniejsza tym samym zapotrzebowanie kaloryczne i zwiększa tolerancję na wysiłek (hamuje to rozwój otyłości i miażdżycy). Organizm dorosłego człowieka o masie 70 kg jest w stanie zsyntetyzować 11-34 mg L-karnityny dziennie (160-480 mg/kg masy ciała). Ilość L-karnityny dostarczana codziennie z dietą wynosi średnio 20-200 mg. Przy diecie z dużą zawartością wołowiny może ona dochodzić do 300 mg/dziennie. Niedobór L-karnityny hamuje spalanie kwasów tłuszczowych, natomiast nasila się glikoliza, co prowadzi do zmniejszania puli glikogenu w organizmie.

W ostatnich latach, pomimo pewnych kontrowersji, zaleca się stosowanie L-karnityny jako suplementu osobom uprawiającym różne dyscypliny sportowe, którym towarzyszy duży wysiłek fizyczny, w celu wydłużenia czasu i intensywności treningu. Wskazaniem do suplementacji była obserwacja, że po długotrwałym wysiłku w organizmie dochodzi do obniżenia ilości wolnej L-karnityny. Wyniki niektórych badań doświadczalnych wskazują, że stosowanie L-karnityny przed wysiłkiem fizycznym zwiększa wytrzymałość i odporność na przeciążenia i zmęczenie.

Uzupełnianie L-karnityny w organizmie zaleca się nie tylko sportowcom, osobom ćwiczącym rekreacyjnie, ale również osobom otyłym, z tendencją do tycia oraz osobom odchudzającym się

Chrom

Chrom jest odpowiedzialny za przemiany metaboliczne glukozy, niektórych białek i tłuszczów. Pobudza on aktywność insuliny na poziomie komórkowym i ogólnoustrojowym, dlatego często jest wykorzystywany jako suplement diet wspomagający odchudzanie i przyrost beztłuszczowej masy działa. W ostatnich latach obserwuje się duże zainteresowanie suplementami Cr, jako istotnego czynnika biorącego udział w metabolizmie węglowodanów i lipidów. Suplementy te są obecnie szeroko reklamowane w mediach, z przeznaczeniem do regulacji glikemii u cukrzyków, wspomagających odchudzanie oraz dla sportowców. Jednocześnie wyniki wielu badań klinicznych i eksperymentalnych nie potwierdzają tym suplementom przypisywanej skuteczności działania w odniesieniu do poprawy wskaźników gospodarki węglowodanowej oraz lipidowej u osób odchudzających się. Kolejny istotny aspekt to, że przy suplementacji tym pierwiastkiem należy zachować szczególną ostrożność, z uwagi na możliwość wystąpienia efektów toksycznych a także interakcji antagonistycznych z innymi mikroelementami, zwł. z żelazem.

Garcinina Cambogia (kwas hydroksycytrynowy HCA)

Kwas HCA znajdujący się w owocu Garcinia cambogia ma silne właściwości spalające tłuszcz. Odpowiedzialny jest za hamowanie apetytu, hamowanie przemian węglowodanów w tłuszcze - blokuje proces lipogenezy, chroniąc tym samym przyjęte z pożywieniem węglowodany przed przemianą w tłuszcz.

Cykoria

Cykoria to źródło fruktanów (inuliny i fruktooligosacharydów - FOS). Fruktany to węglowodany nie trawione przez enzymy przewodu pokarmowego, ale ulegające degradacji pod wpływem flory bakteryjnej jelita grubego. Ich pozytywny wpływ na zdrowie wynika z korzystnych zmian w mikroflorze jelita grubego, stymulowania rozwoju Lactobaccillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum i jednocześnie hamowania rozwoju bakterii szkodliwych. Fruktany wykazują ponadto właściwości obniżające poziom cholesterolu, regulują gospodarkę węglowodanową w organizmie i zwiększają biodostępność składników mineralnych (Ca, Mg,Fe).

Ostatnie badania wskazują, że fruktany typu inuliny w postaci ekstraktu z korzenia cykorii wpływają na regulację apetytu oraz metabolizm lipidów i glukozy poprzez wpływ na produkcję GLP-1 (glucagon-like peptide-1) w jelicie. Rodzaj agawy rosnącej w różnych regionach Meksyku również zawiera fruktany o podobnych właściwościach, ale tylko w kilku badaniach odnotowano ich fizjologiczny efekt po dodaniu do diety. W badaniach przeprowadzonych na myszach, przyrost masy ciała i dzienne spożycie myszy, które otrzymywały fruktany były znacznie niższe niż u myszy otrzymujących standardową dietę bez fruktanów. Zaobserwowano również niższe stężenia cholesterolu i glukozy.

Ekstrakt z kory cynamonowca

Badania pokazują, że składniki zawarte w ekstrakcie z cynamonu zwiększają wrażliwość na insulinę poprzez pobudzenie sygnalizacji insuliny w mięśniach szkieletowych i zwiększenie transportu glukozy do wnętrza komórek (stabilny poziom glukozy we krwi wpływa na łaknienie). Badania kliniczne wykazały, że preparaty ekstraktu z cynamonu obniżały stężenia glukozy w surowicy oraz wpływały korzystnie na profil lipidowy u osób chorych na cukrzycę typu 2, należy jednak zwrócić uwagę, że nie wszyscy badacze potwierdzają te obserwacje.

Olejek z opuncji - eliksir piękna pod oczy- must have 
Olejek z opuncji - eliksir piękna pod oczy- must have

Opuncja figowa

Opuncja figowa może wykazywać korzystne działanie na poziom glukozy we krwi oraz wpływać na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Źródło: myfitness.pl

Dodaj komentarz