Jak być szczupłym, Jak schudnąć- przegląd skutecznych ćwiczeń odchudzających, Odchudzanie- najlepsze sposoby, Poprawa metabolizmu - jak przyspieszyć trawienie., Vademecum 40+. Jak schudnąć po czterdziestce, dieta zgodna z wiekiem, zgrabna figura

Orbitrek – efektywny spalacz tłuszczu.

Orbitrek – efektywny spalacz tłuszczu.

Nikogo już nie dziwi widok osoby wylewającej siódme poty na tym urządzeniu. Wiele osób wręcz pokochało ten sprzęt treningowy za to, że pozwolił im zastąpić nielubiane bieganie na bieżni, czy też nużącą jazdę na rowerze stacjonarnym czymś innym. Orbitrek – efektywny spalacz tłuszczu. Jako najważniejszą zaletę ćwiczenia na orbitreku wymienia się to, że angażuje on więcej mięśni niż bieganie. Jednak, czy orbitreka można z powodzeniem wykorzystać również w treningach ukierunkowanych na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej?

alt-Orbitrek – efektywny spalacz tłuszczu
Orbitrek – efektywny spalacz tłuszczu

Orbitrek jest niewątpliwie dużym sprzętem treningowym. W zależności od modelu, porównywalnym pod względem powierzchni, którą zajmuje nawet do średniej wielkości bieżni lub większego rowerka stacjonarnego. Wykonywane na nim ruchy przypominają połączenie biegania, jazdy na nartach i rowerze, a także marszu w górach. Nogi poruszają się po nieznacznie spłaszczonej elipsie wyznaczonej przez urządzenie. W wykonywanym ruchu uczestniczą również ręce, które na przemian wypychają i przyciągają rączki orbitreka. Dzięki temu zaangażowane są nie tylko mięśnie nóg, ale również te znajdujące się w górnej części ciała.

Rodzaje orbitreków

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje orbitreków – mechaniczne oraz magnetyczne. Najważniejsza różnica między nimi dotyczy przede wszystkim systemu dozującego opór. W orbitrekach mechanicznych opiera się on na hamulcu, który poprzez tarcie zmniejsza prędkość koła zamachowego. Z kolei w urządzeniach magnetycznych, hamowanie koła zamachowego opiera się na działaniu pola magnetycznego lub elektromagnetycznego w bardziej zaawansowanych konstrukcjach. Trenażery eliptyczne wykorzystujące magnes lub elektromagnes charakteryzują się cichszą pracą oraz większą wytrzymałością od orbitreków mechanicznych.

Poznaj zalety orbitreka

Zaletą ćwiczeń wykonywanych na orbitreku jest niewątpliwie to, iż w przeciwieństwie do steppera, czy też jazdy na rowerze angażują one nie tylko mięśnie znajdujące się w obrębie kończyn dolnych. W czasie treningu realizowanego na trenażerze eliptycznym pracują również mięśnie ramion, brzucha oraz pleców. Do najbardziej „zapracowanych” mięśni zalicza się mięśnie biodrowo–lędźwiowe, mięśnie czworogłowe oraz dwugłowe ud, mięśnie pośladkowe (wielkie, średnie, małe), mięśnie dwugłowe i trójgłowe ramion, a także mięsień prosty brzucha oraz mięsień prostownik grzbietu. Niewątpliwą zaletą ćwiczeń wykonywanych na orbitreku jest również to, iż nie obciążają one stawów kolanowych i biodrowych w takim stopniu, jak ma to miejsce na przykład podczas biegania.

Co ćwiczyć?

Wszelkie ćwiczenia wykonywane na orbitreku zalicza się do ćwiczeń kardio. Jest to taki rodzaj aktywności fizycznej, której głównym celem jest angażowanie układu krwionośnego i oddechowego. Udział aparatu ruchu (mięśni i stawów) w wykonywanym ćwiczeniu jest niejako efektem pośrednim – stanowi narzędzie, dzięki któremu pobudzony zostaje układ krwionośny i oddechowy. Systematyczne wykonywanie treningów kardio przyczynia się przede wszystkim do poprawy wytrzymałości oraz wydolności organizmu. Z kolei niejako „efektem ubocznym” tego rodzaju aktywności fizycznej jest spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Należy również podkreślić, iż ćwiczenia kardio, w tym również te wykonywane na orbitreku, nie przyczyniają się do przyrostu mięśni.

 

Jak ćwiczyć?

Ćwiczenia kardio na orbitreku można realizować zarówno metodą ciągłą, jak i metodą interwałową. Ta pierwsza polega na dłuższym (jeśli zależy nam na spalaniu zbędnej tkanki tłuszczowej, to najlepiej ponad 20-25 minutowym) wykonywaniu danego ćwiczenia ze stałą (w aspekcie spalania zbędnej tkanki tłuszczowej umiarkowaną) intensywnością. Z kolei metoda interwałowa charakteryzuję się zmienną intensywnością wysiłku – ćwiczenie jest wykonywane na przemian szybko i wolno. O wyborze metody treningowej powinny decydować przede wszystkim indywidualne preferencje i możliwości.

Plan ćwiczeń ze wsparciem osobistego trenera: Wypróbuj

Źródło: Orbitrek – efektywny spalacz tłuszczu - Fitness - Artykuły Vitalia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *