Pin It

Naturalne suplementy diety- czyli co jeść aby się suplemetnować cz.2

Naturalne suplementy diety- czyli co jeść aby się suplemetnować cz.2

Składniki mineralne to kolejne grupa związków niezbędnych człowiekowi w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Gwarantują prawidłowy rozwój, reprodukcję oraz zdrowie przez cały okres trwania życia, stanowią około 4% masy ciała.

   Składniki mineralne przyjmuje się prawie wyłącznie z pożywieniem, gdyż organizm człowieka nie ma możliwości ich wytwarzania.

POTAS

Jest jednym z trzech minerałów najważniejszych dla naszego organizmu. Potas jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca i zapobiega obrzękom. Odgrywa znaczącą rolę w syntezie białka, obniża ciśnienie krwi, reguluje rytm pracy serca i wspomaga dostarczanie tlenu do mózgu. Potas reguluje pracę mięśni i nerwów oraz bierze udział w usuwaniu produktów przemiany materii.

Źródła: suszone morele, rodzynki, migdały, awokado, pomidory, banany, ziemniaki, mięso, kasze, warzywa strączkowe

WAPŃ

Niezbędny jest przede wszystkim ze względu na nasze zęby i kości,  wapń przyczynia się również do prawidłowego krzepnięcia krwi oraz metabolizmu energetycznego.

Źródła: ryby (głównie sardynki i śledzie), warzywa strączkowe,mleko, łosoś, sardynki, ser żółty, ser wiejski, jogurt, śmietana, lody, napoje sojowe, szpinak, tofu.

FOSFOR

To pierwiastek mineralny, który razem z wapniem i witaminą D odpowiada za zdrowe i mocne kości. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Źródła: przetwory mleczne, ryby, żółtka jajek, warzywa strączkowe, mięso,źródłem fosforu są sery podpuszczkowe, kasza gryczana, konserwy rybne i ryby wędzone spożywane wraz z ościami. Nie brakuje go także w podrobach, mięsie, ciemnym pieczywie i jajach.

                                                                              MAGNEZ

 

Wzmacnia kości i zęby. Pomaga we wchłanianiu wapnia i potasu, w przetwarzaniu tłuszczów i białek. Doskonale działa na układ nerwowy.
Źródła: produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, suszone figi, banany, warzywa, orzechy, kasza gryczana i kakao.

ŻELAZO

 

Rola żelaza w układzie nerwowym polega na utrzymywaniu odpowiednich funkcji fizycznych i intelektualnych. Dodatkowo ma właściwości przeciwutleniające, pomaga walczyć z wolnymi rodnikami, odpowiedzialnymi między innymi za przedwczesne starzenie się skóry. Żelazo lepiej się wchłania w towarzystwie witaminy C, zatem dobrze jest łączyć w posiłkach oba składniki.

Źródła: mięso (głównie dziczyzna), żółtka jajek, drożdże, czerwona fasola, buraki, groszek, produkty z pełnego ziarna, grube kasze, orzechy (szczególnie laskowe), suszone owoce (morele i rodzynki), rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste i kakao.

 

 

SÓD

Dzięki niemu, a także innym elektrolitom- potas, magnez, wapń, serce może sprawnie pracować, a ciśnienie krwi jest na odpowiednim poziomie.
Źródła: sól, większość półproduktów dostępna na rynku, produkty i napoje ją zawierające (są to głównie produkty przetworzone - marynaty, wędliny, buliony rosołowe, zupy w proszku

 

CHROM

 

Bez niego organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Pierwiastek ten jest niezbędny, by insulina mogła właściwie regulować poziom cukru we krwi. Część osób stosuje chrom, by przyspieszyć odchudzanie, zwiększyć masę mięśniową i zmniejszyć tkankę tłuszczową.
Źródła: otręby, pieczywo pełnoziarniste, mięso, drożdże, olej kukurydziany

 

SELEN

Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, wpływa na zwiększenie odporności organizmu. Może także obniżać ryzyko wystąpienia niektórych form nowotworów.
Źródła: otręby, kiełki zbożowe, ryby morskie, owoce morza, awokado.

 

CYNK

Cynk umożliwia utrzymywanie optymalnego stężenia witaminy A we krwi i jej zużycia przez tkanki. Poprawia sprawność intelektualną, uczestniczy w procesie mineralizacji kości i regeneracji tkanek. Wpływa korzystnie na pracę układu odpornościowego
Źródła: ostrygi, ryby morskie, mięso, jajka, produkty mleczne, orzeszki ziemne, ziarno słonecznika, suszone pestki dyni.

 

KRZEM

 

Krzem zapobiega nadmiernemu wypadaniu włosów i łamaniu się paznokci. Zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju schorzeń kostno-stawowych oraz miażdżycy. Pierwiastek ten odgrywa dużą rolę w zapobieganiu stanów zapalnych w jamie ustnej i dziąseł, próchnicy, tworzeniu się kamieni w nerkach i pęcherzyku żółciowym. Ponadto uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiega podskórnym wylewom krwi, obfitym krwawieniom miesiączkowym i bolesnym miesiączkom oraz plamieniom. Krzem wpływa na poprawę elastyczności i jędrności skóry, warunkuje piękne i lśniące włosy, a także wspomaga wzrok.
Źródła: skrzyp, pokrzywa, podbiał, całe ziarno.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.