Pin It

Jedno jabłko dziennie czyni cuda dla zdrowia i figury🍎

Jedno jabłko dziennie czyni cuda dla zdrowia i figury🍎

Jak mawiają Anglicy: jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka.

Jedz jabłko każdego dnia. A najlepiej dwa — rano dla urody, wieczorem dla zdrowia. Gdyby każda osoba po 50. roku życia codziennie zjadała jabłko, tylko w Wielkiej Brytanii można by uniknąć co roku tysięcy zgonów z powodu zawału serca i udaru - obliczyli autorzy artykułu opublikowanego przez British Medical Journal.

Jabłko nie zawiera cholesterolu ani soli, jest niskokaloryczne, zawiera śladowe ilości tłuszczów, za to ponad gram błonnika. Naukowcy z University of Oxford twierdzą, że jabłka poprawiają stan serca i naczyń krwionośnych w podobnym stopniu, co leki – na przykład statyny, jednak nie mają efektów ubocznych. Gdyby osoby dorosłe niezależnie od wieku zjadały codziennie dodatkową porcję owoców lub warzyw, co roku można byłoby uniknąć 11 000 zgonów z powodu chorób układu krążenia.

Jabłka są prawdziwą kopalnią substancji odżywczych. Zawierają szereg witamin, najwięcej zaś witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy ale także korzystnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie. Zawierają także substancję przeciwzapalne i przeciwutleniacze, które korzystnie wpływają na pracę serca, m.in. poprzez zmniejszenie ciśnienia tętniczego krwi.

jabłko -cud natury dla zdrowia

congerdesign / Pixabay

Błonnik – znajdujący się głównie w skórce — jest w stanie obniżyć poziom cholesterolu we krwi, co wpływa również na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób serca ale także innych chorób przewlekłych (nowotworów, astmy, cukrzycy typu 2). Jabłka wpływają także na wzrok, dzięki roślinnym barwnikom, które są obecne w skórce — przeciwdziałają zwyrodnieniu plamki żółtej i zaćmie. Gryzienie i żucie jabłek pobudza wydzielanie śliny, która ma działanie przeciwbakteryjne i zmniejsza ryzyko próchnicy.

Pektyny — jako główne źródło błonnika w jabłkach — wpływają na wchłanianie i metabolizm glukozy oraz cholesterolu, co sprawia, że jabłka powinny stanowić obowiązkowy punkt jadłospisu każdego człowieka. Zaletą pektyn jest to, że pęcznieją w żołądku, dzięki czemu pokarm zwiększa swoją objętość i daje uczucie sytości. Pektyny oczyszczają organizm z toksyn, poprzez wiązanie metali ciężkich - dlatego szczególnie wskazane są dla osób palących papierosy.

Jabłka wspierają odchudzanie i pomagają zachować szczupłą sylwetkę. Mają niski indeks glikemiczny i tylko 52 kcal na 100 gr. Dlatego, jeśli chcemy coś przekąsić- jabłka są idealne.

Niezwykle ważną rolę odgrywają też kwasy organiczne (cytrynowy i jabłkowy, winowy) - wytwarzają one specjalny rodzaj białka, utrudniającego odkładanie się tłuszczu w komórkach. Zawarte w jabłkach flawonoidy zwiększają wydalanie glukozy z moczem, czyli są nieocenione w diecie cukrzycowej.  Zaleca się więc spożywanie jabłek tuż po obfitym posiłku. Co więcej, zapobiegają one gwałtownemu wzrostowi glukozy we krwi po posiłkach.

Jedną z substancji fitochemicznych w jabłkach jest kwercetyna, która pomaga zapobiegać problemom układu sercowo-naczyniowego, stanom zapalnym (np. reumatoidalne zapalenie stawów), astmie, a nawet skurczom mięśni.

Każda pora dnia jest odpowiednia na przekąskę z jabłka ; śniadanie, deser, przekąska, kiedy mamy ochotę na coś słodkiego, przed snem, przed treningiem. Jabłka nie dostarczają wiele kalorii ani cukru, dlatego też mogą być spożywane ze smakiem przez wszystkich!

Powody, by codziennie jeść jabłko

  • Owoc ten zawiera sporo wody, przez co doskonale nawilża organizm (około 80% jego składu to woda).
  • Posiada silne właściwości moczopędne, dzięki czemu pomaga usunąć obrzęk wywołany nadmiarem wody w tkankach organizmu.
  • Ze względu na wysoką zawartość potasu, obniża ciśnienie krwi.
  • Jest cennym źródłem witamin, między innymi witaminy E -silny antyoksydant, zawarte w jabłkach wszystkie przeciwutleniacze zapobiegają przedwczesnemu starzeniu skóry, choćby dlatego, że chronią zawarty w niej kolagen.
  • Dzięki zawartości wielu minerałów, w tym potasu, żelaza, cynku, krzemu, a także witamin A, C oraz z grupy B jabłka poprawiają stan skóry, włosów i paznokci.
  • Ze względu na zawartość  błonnika, jabłko jest zalecane zarówno do leczenie zaparć, jak i biegunki. W pierwszym przypadku należy spożywać świeży owoc ze skórką, a w drugim – pieczony lub w formie kompotu.
  • Skórka jabłka zawiera pektyny, czyli włókna chroniące błonę śluzową jelit
  • Pektyny odgrywają kluczową rolę w profilaktyce nowotworowej, szczególnie w przypadku raka jelita grubego.
  • Uzdrawiający sekret jabłek kryje się w substancjach fitochemicznych, które oprócz tego, że zapobiegają rozwojowi nowotworów, pomagają również obniżać poziom cukru i cholesterolu we krwi.
  • Jabłka są idealnym owocem dla diabetyków i osób z podwyższonym cholesterolem.
  • Już dwa jabłka dziennie pomagają skutecznie oczyścić krew ze szkodliwych substancji.
  • Jabłka są wskazane dla osób będących na diecie lub cierpiących na wilcze napady głodu. Owoc ten skutecznie zaspokaja apetyt oraz dostarcza poczucia sytości na długo.
  • Ogromną zaletą jabłek jest to, że można je spożywać praktycznie bez żadnych ograniczeń!
  • Pomaga zrzucić zbędne kilogramy oraz dostarcza sporej dawki energii.
  • Dostarcza naszemu mózgowi zdrowych cukrów, które poprawiają zdolności poznawcze. Jabłko jest wskazane przed treningiem lub nauką – zwiększa zdolności umysłowe, dzięki czemu wykażemy się większą produktywnością i przyswoimy sporo nowych informacji, poprawimy pamięć i wydajność organizmu.
  • Nie powodują alergii. Oczywiście, uczulać może niemal wszystko, ale praktyka pokazuje, że jabłka wprowadzane jako pierwsze do diety dzieci najczęściej są dobrze tolerowane przez najmłodszych. I potem tak nam już zostaje.
  • Chociaż pojawiają się głosy, także wśród stomatologów, że kwasy owocowe są przyczyną próchnicy, nie oznacza to jeszcze, że jabłka zębom szkodzą. Pektyny z jabłek wzmacniają szkliwo, zapobiegając próchnicy. Gryzienie twardych owoców jest korzystne dla dziąseł.
  • Mimo kwaskowatego smaku jabłka odkwaszają organizm, bo dużo w nich zasadowego potasu (reguluje gospodarkę wodną) i żelaza (zapobiega anemii).
  • Według medycyny ludowej systematyczne jedzenie tartych kwaśnych jabłek zmniejsza reumatyczny ból stawów.
  • Herbatka ze skórek ma właściwości dezynfekujące i likwiduje stany zapalne jamy ustnej. Domowy ocet jabłkowy wypijany codziennie  hamuje rozwój infekcji i poprawia trawienie. Nie powinny jednak stosować go osoby z chorobą wrzodową.

A mamy w czym wybierać — znane są tysiące odmian jabłek: małych, dużych, słodkich, kwaśnych.  Jeśli mielibyśmy zdecydować, która z nich jest najzdrowsza, zdecydowanie na pierwszym miejscu plasują się jabłka czerwone, ponieważ im bardziej czerwony owoc tym więcej zawiera antyoksydantów. W każdym momencie warto jedno mieć pod ręką.

Badania wykazały, że spożywanie 3 jabłek dziennie, nawet bez zmiany diety, wpłynęło na zmniejszenie poziomu cholesterolu, trójglicerydów i masy ciała.

alkohol z jabłek

lindamayo1 / Pixabay

 Alkohole z jabłek

Cydr – słabe wino wytrawne z jabłek. Najwięcej cydru produkuje się w Bretanii i Normandii, ale wytwarza się go też w Anglii, Niemczech i Hiszpanii A obecnie bardzo modne w Polsce. Znane są cydry słodkie i musujące.
Calvados – destylat cydru, znana francuska wódka naturalna. Calvadosy produkuje się też w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Stanach Zjednoczonych, ale nie mają one takiej finezji i bogactwa aromatów jak francuskie.
Pommeau – To słodkie i harmonijne połączenie 2/3 moszczu jabłkowego i 1/3 calvados leżakujące w beczce. Trunek produkowany przez wieki przez rolników w Normandii.

 

 

 

 

 

1 komentarz

    • Anna, 2017-10-28, 3:08 PM
    • Autor

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.