Pin It

Fakty i mity żywieniowe 🍽

Jeść czy nie jeść- fakty i mity żywieniowe 🍽

W gazetach, telewizji, Internecie roi się od wiadomości dotyczących odpowiedniego odżywiania. Czy jednak, zgodnie z najnowszą wiedzą, są one wszystkie autentyczne? Przyjrzyjmy się najczęściej powtarzanym i utrwalanym w naszych głowach informacjom i zobaczmy, ile mają wspólnego z prawdą.

1.Nie powinno się łączyć ogórka z pomidorem.

Ogórki zawierają enzym (askorbinazę), który wpływa na unieczynnienie witaminy C zawartej w pomidorach oraz innych warzywach będących jej źródłem, np. papryce. Cały proces można uratować skrapiając surówkę sokiem z cytryny lub octem winnym, które zakwaszą środowisko, inaktywują askorbinazę i uratują witaminę C. Jednak, czy połączenie ogórka z pomidorem ma negatywny wpływ na nasz organizm? Otóż NIE! Nawet jeśli nie dodamy soku z cytryny do surówki i utraci ona witaminę C, to nie zagrozi to naszemu zdrowiu.

fakty żywieniowe,co jeść

Comfreak / Pixabay

2.Nie powinno się jeść po 18:00.

Ostatni posiłek powinno się dostosować do trybu życia. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami powinno się go spożyć na około 2 – 3 godziny przed pójściem spać. Dlatego też jeśli kładziesz się do łóżka około 20:00, to jak najbardziej możesz z tego zalecenia skorzystać, ale w innych wypadkach nie polecam. Pamiętaj, że zarówno przejadanie jak i głodzenie się na noc nie jest korzystne.

 

3.Należy wyeliminować z diety gluten.

Owszem, ale tylko jeżeli cierpisz na celiakię. Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w innych przypadkach nie znajduje to uzasadnienia naukowego. U zdrowych osób gluten nie zaburza pracy przewodu pokarmowego, a wyeliminowanie z diety produktów pełnoziarnistych może tylko zaszkodzić zdrowiu. Wiąże się to z niedostateczną podażą błonnika, który reguluje procesy trawienia czy zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów jelita grubego, witamin z grupy B odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także kwasu foliowego, żelaza, magnezu, wapnia, cynku. Czy warto podążać za modą? Nie sądzę.

 

4.Wystarczy odkroić spleśniałą część owoców/warzyw i można je zjeść.

Gdybyśmy spojrzeli pod mikroskopem na częściowo spleśniały owoc/warzywo, to zauważylibyśmy, że pleśń „zapuściła korzenie” w całym owocu. Odkrawając pleśń widoczną gołym okiem nie pozbywamy się jej całkowicie. Należy więc wyrzucać nadpsute owoce/warzywa w całości, bowiem toksyny wytworzone przez pleśń są szkodliwe dla organizmu i wykazują m.in. właściwości rakotwórcze.

 

5.Ser twarogowy zawiera więcej wapnia niż ser podpuszczkowy.

Prawda wygląda zupełnie odwrotnie. Ser twarogowy zawiera w 100 g około 90 mg Ca, natomiast ser żółty około 800 mg (w zależności od rodzaju). Rekordzistą jest parmezan, który zawiera prawie 1400 mg wapnia/100 g. Należy jednak pamiętać, że sery podpuszczkowe są także źródłem tłuszczów nasyconych i nie należy przesadzać z ich spożyciem.

 

6.Makaron i ziemniaki są tuczące.

100 g ugotowanych ziemniaków dostarcza około 80 kcal. 100 g ugotowanego makaronu dostarcza około 110 kcal. Dlaczego więc uważa się je za tuczące? Dodatki takie jak masełko, śmietana, zawiesiste sosy mogą nawet 4-krotnie zwiększyć kaloryczność tych produktów i często spożywane przyczynić się do zwiększenia masy ciała.

 

7.Cytryna jest najlepszym źródłem witaminy C.

Utarło się przekonanie, że cytryna i inne cytrusy są najlepszymi źródłami witaminy C. Nie jest to jednak prawdą. Dla porównania 100 g cytryny dostarcza 50 mg witaminy C, podczas gdy ta sama ilość aceroli dostarcza 1500 mg, owoce róży 450 mg, czarna porzeczka 180 mg, natka pietruszki 177 mg, czerwona papryka 145 mg, jarmuż 120 mg.

 

8.Nie należy dodawać cytryny do herbaty.

Liście herbaty zawierają glin w formie nieprzyswajalnej przez nasz organizm, który po przedostaniu się do żołądka staje się przyswajalny poprzez kontakt z kwasem solnym. Aby przekroczyć dzienną dawkę tego składnika należałoby wypić od 1 do 30 litrów herbaty (w zależności od rodzaju). Jeśli podczas parzenia herbaty dodamy soku z cytryny, to ilość wypłukanego z torebki glinu wielokrotnie wzrośnie. Aby uchronić się przed nadmiernym spożyciem tego pierwiastka wystarczy dodać cytrynę po wyjęciu torebki lub odcedzeniu liści herbaty od naparu. Wtedy dostarczymy taką samą ilość glinu do organizmu jak w przypadku wypicia herbaty bez cytryny.

 

9.Wniosek?

Nie kierujmy się ślepo informacjami zasłyszanymi od znajomych lub artykułami zaczynającymi się od słów „Według badań naukowców amerykańskich…”. Warto je zweryfikować zanim wdrożymy je w życie i zaczniemy przekazywać dalej.

Źródło: Fakty czy mity żywieniowe? | Smaczna Dieta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.